onsdag 3. juni 2009

Nick Cave-sofaputer

Det er bare å innse - dette er ingen spesielt god strikkeperiode. Når solen steker fra skyfri himmel har jeg en tendens til heller å dra og bade, eller sette meg i skyggen med en bok, enn å trekke frem ullgarn og pinner med mine solkremseige hender. Så jeg får resirkulere litt, eller, det vil si, ta fram noe jeg lagde for nokså lenge siden, - men som akkurat nå faktisk er svært aktuelt! Nick Cave kommer jo snart til Oslo! Norwegian Wood 12. juni! Jippi!! Her er min lille tribute til min musikalske helt gjennom mange år, - i korssting og lappeteknikk. (Kjennere vil selvfølgelig sporenstreks se at "Sugar Sugar Sugar" og "Into My Arms" er to sangtitler, hentet fra henholdsvis "Tender prey" (som er et av hans aller, aller beste album) og "The Boatman's Call".) Stoffet er nok en gang fra Rainbow Tekstil i Oslo; brodergarnet er noe jeg har fått av farmoren min. Som dere sikkert ser av skrukkene og det slitte draget er putene brukt flittig. (Her har jeg plassert dem på noen værbitte utemøbler i bakgården for at de skulle se hakket freshere ut enn de gjør i sine vante, smulete og slappe omgivelser i sofakroken, men de nye omgivelsene gjør ikke helt susen, ser jeg.) Det skulle egentlig vært tre puter, men som vanlig viste prosjektet seg å være litt mer tidkrevende enn jeg hadde sett for meg. Da jeg var ferdig med disse to var jeg dessuten utrolig lei av alle de glorete rødfargene. Jeg er jo egentlig ikke engang spesielt glad i rødt. Så den tredje puten er dessverre fortsatt bare et nesten ferdig broderi med utdrag av "Up jumped the devil" (også den fra "Tender Prey"), en rekke usammensydde remser, en glidelås og en innmatpute fra Kid, stuet bort et sted på loftet til moren min, de uferdige prosjekters hvilehjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar