søndag 7. juni 2009

Grovt søndagsbrød

De som sier at man kan bytte ut brød med knekkebrød, vet ikke hva de snakker om. Man bør alltid ha hjemmebakt brød i fryseren. Fryser man det ned i skiver, kan man ta frem og tine akkurat det man trenger i risteren. Jeg har en skissemessig oppskrift som stort sett blir vellykket:

Jeg bruker 1,4 liter væske; ca 4 dl melk og 1 liter vann. Blandingen skal være lunken, og bør også tilsettes litt honning, sirup eller sukker. Så blander jeg i en skvett olje, og deretter 2 dl linfrø og solsikkekjerner og 2 dl havregryn. Denne gangen har jeg også revet en gulrot og hatt i. Deretter blander jeg til etter skjønn. For å passe på at brødet ble ordentlig grovt tok jeg i dag i mel i 2,5 desiliters-porsjoner, der hver fjerde porsjon var fint mel, og resten grovt; det vil si 2,5 dl havremel, 2,5 dl finmalt grov rug, 2,5 dl finmalt grov hvete og 2,5 dl fin hvetemel. Til sammen tror jeg det ble ca 6 desiliter av hver meltype. En pose tørrgjær er passe til denne mengden brød. Først hever deigen en time i bakebollen, deretter en halvtime i formene. Deigen blir som oftest mer som en slags veldig fast røre enn som en deig, men brødene blir likevel fine og gjennomstekt etter en time på nederste rille og 175 grader i ovnen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar