onsdag 28. oktober 2009

Lyseblå lue



Her har jeg prøvd meg på en ny lue - som dessverre ble bare medium vellykket. Medium-minus. Kanskje den passer til noen som har veldig korte og rare, små hoder. De skal jo også ha luer.
På bildet til oppskriften så den så bra ut, men jeg tror feilen her var at jeg ikke strikket perlestrikk-kanten nederst lang nok. Når den skal brettes opp, blir luen veldig kort. Uansett, hvis noen der ute, med rart og kort hode vil prøve seg, er luen laget på følgende vis:

56 masker med garn av typen Hubro legges opp på rundpinne nummer ni. Strikk perlestrikk ca 20 cm eller så (det er litt lenger enn jeg gjorde, og anbefales!). Deretter strikkes fire omganger glattstrikk før man feller slik: En runde med 6 masker rett, 2 rett sammen. En runde vanlig. En runde med 5 masker rett og 2 rett sammen. En runde vanlig. Og så videre til du har igjen 14 masker. Klipp tråden, dra den gjennom maskene og fest. Og vips, så har du en ...merkelig lue. Dette går på en kveld.

2 kommentarer:

  1. Jeg har veldig kort og rart, lite hode :-)

    SvarSlett
  2. Hehe, det har du da ikke, snuppa! Men vi er vel noen lavpanner begge to...

    SvarSlett