torsdag 1. juli 2010

Berlin: noen tips

Berlin har sikkert en haug av hyggelige og fine kafeer, restauranter og puber, men her er et eksklusivt lite utvalg av steder jeg i hvert fall varmt kan anbefale. 
  • Good Time: Supergod thaimat, deilig vin, hyggelig betjening, kjempekoselig bakgård og lokaler forøvrig. (Obs: De sterkeste rettene tuller ikke, altså. De brenner. Kokosmelk hjelper.)
Stedet er visstnok viden kjent for sine vakre rotfruktutskjæringer, og ikke uten grunn.  
  • Gorki Park: Kjempekoselig og smårar restaurant med russiskinspirert meny. Her delte min samboer og jeg en helt fantastisk blinistallerken til forrett, før vi jafset i oss hver vår burger (storfe- og kyllingbryst-), noe som riktignok ikke er spesielt russisk, men som likevel passet utrolig bra etter den friske vodkaen vi nøt til forretten - og ikke minst til fotball-vm som de var så omtenksomme å sende på storskjerm.

Jeg trodde blinis var sånne småpannekaker. Men de funka i denne størrelsen også.
  • Schwartze pumpe: Tøff pub. Ikke la deg lure av stedets lyse og lette nettsider. 
  • Morgenland: Her har de buffet på lørdagene. Vi - og flere med oss, stedet var fullt av tyskere med matvett - trillet ut etter et etegilde med de deiligste retter, og var ikke sultne igjen før ... flere timer senere (noe som er bra gjort, til meg å være.)
  • Zosch: Forventningene  mine til maten på puber er ofte laber (muligens etter mitt år i England. Jeg har alt godt å si om engelskmenn, men noen gourmeter er de ikke. Sorry.), men her spiste jeg en riktig så god kylingsalat! Etterpå var det konsert i kjelleren, noe som selvsagt heller ikke var å forakte.
"Deutche Deutche Autobahn!" sang tomanns, nei, én-kvinne-og-én-mannsbandet Ordnungsamt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar